
به گزارش «یدکی مارکتز»،شرکت خودروسازی ولوو و نورثولت رسما فاش کردند که کارخانه مشترک تولید باتری آنها در گوتنبرگ سوئد ساخته خواهد شد. این دو شریک قبلا تصمیم گرفته بودند که در گوتنبرگ یک مرکز مشترک تحقیق و توسعه (R&D) بسازند و با توجه بهاینکه بزرگترین کارخانه خودروسازی ولوو در این منطقه وجود دارد، انتخاب شهر گوتنبرگ برای احداث کارخانه باتری گام منطقی بعدی این دو شرکت بوده است. ساخت این کارخانه مزایای فراوانی دارد که از جمله آنها میتوان بهارتباط مستقیم آن با بزرگترین کارخانه خودروسازی ولوو، دسترسی بهزیرساختها و خط لوله تامین انرژیهای تجدیدپذیر اشاره کرد. همچنین نزدیکی آن بهواحدهای تحقیق و توسعه Volvo Cars و Northvolt مزیت مهم دیگر این کارخانه است. تاسیسات تحقیق و توسعه این دو شرکت با امتیاز شکلگیری صدها شغل درسال جاری میلادی مستقر شده و عملیاتی میشود. همچنین ساخت گیگا فاکتوری باتری در سال 2023 آغاز شده و تولید سلولهای باتری بهطور مشترک در سال 2025 (تولید حجمی در سال 2026) آغاز میشود. نکته جالب اینکه آدریان کلارک، یکی از مدیران سابق تسلا شرکت نورثولت را مدیریت خواهد کرد. مــــــدیرعامل نورثولت، پیتر کارلسون نیز یکی از مدیران سابق تسلاست. ظرفیت تولید این کارخانه بهصورت بالقوه 50 گیگاوات-ساعت درسال خواهد بود و طبق گفته ولوو، این رقم باید برای تقریبا 500 هزار دستگاه خودرو کافی باشد. این نشانه واضحی از بستههای باتری 100 کیلووات-ساعتی است که قرار است در این کارخانه تولید شود. این دو شریک نمونهای از یک سلول باتری منشوری با آرم Northvolt و Volvo را بهنمایش گذاشتهاند. ولوو قصد دارد بهصورت مستقیم در توسعه و تولید سلول باتری شرکت کند. قبلا این شرکت تولید موتور الکتریکی داخلی را نیز اعلام کرده بود. سلولهای این کارخانه در نسل بعدی خودروهای ولوو و همچنین درخودروهای برقی Polestar استفاده خواهد شد. همکاری بین Volvo Cars و Northvolt برتوسعه باتریهای سفارشی و مفاهیم یکپارچهسازی خودرو متمرکز خواهد بود که بهرانندگان Volvo و Polestar آنچه را که میخواهند، مانند برد طولانی و زمانهای شارژ سریع ارائه میدهد. ولوو قصد دارد تا سال 2030 تنها خودروهای تمامالکتریکی تولید کند. Polestar درحال حاضر کاملا الکتریکی است (به استثنای پلاگین اولیه و بسیار محدود پلاگین-هیبریدی Polestar 1).