
به گزارش یدکی مارکتز، اتحادیه تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا (ACEM) نماینده تولیدکنندگان موتورسیکلتها، موپدها، سهچرخها و چهارچرخها (وسایلنقلیه از نوع L) در اروپا است. اعضای این اتحادیه شامل 18 شرکت تولیدی است و نماینده 17 انجمن صنعت موتورسیکلت در 15 کشور مختلف اروپاست. قابل ذکر است که حدود سیصدهزار شغل به صنعت طبقه L در اروپا بستگی دارد و در جادههای اروپا حدود سیوپنج میلیون و 300هزار دستگاه موتورسیکلت و اسکوتر وجود دارد.
اعضای اتحادیه تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا (ACEM):
BMW Motorrad Yamaha Ducati Motor holding Harley-DavidsonHondaKawasakiKTMKYMCO MV AgustaPeugeot Scooters PiaggioPolaris Industries Qooder Renault Royal Enfield Suzuki Triumph Motorcycles (Bombardier Recreational Products (BRP
در تاریخ 29 آوریل اتحادیه تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا (ACEM) گفت: تا سال 2030، حدود 60درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی میکنند و برخی از تحلیلگران خودرو پیشبینی کردهاند که 1.2میلیارد ناوگان جهانی اتومبیل میتواند تا سال 2030 دو برابر شود. درنتیجه زیرساختهای شهری موجود نمیتواند از چنین افزایش وسایلنقلیه در جادهها حمایت کند.
این روندهای جهانی، همراه با تغییرات اجتماعی، تحولات فنآوری اخیر و نیاز فوری به کاهش اثر کربن منجر شده است تا یک تحول مهم در چگونگی درک شهروندان و سیاستگذاران از حملونقل بهدست آید.
در این تکامل، وسایلنقلیه دوچرخ (powered two-wheelers) و مخصوصاً از نوع برقی (electrically chargeable powered two-wheelers) نقش اساسی در تعیین حملونقل آینده و بهویژه حملونقل شهری ایفا خواهد کرد.
با تعهد جدید کمیسیون اروپا برای “معامله سبز اروپا“، نهادهای اتحادیه اروپا عزم خود را برای اطمینان از استقرار بیشتر وسایلنقلیه الکتریکی در دهه آینده تقویت کردند.
اعضای ACEM معتقدند که اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای عضو آن، باید در رفع موانع برقی شدن وسایلنقلیه و اطمینان از شرایط مطلوب بازار برای دستیابی به حملونقل جدید، نقش اساسی داشته باشند.
در مقایسه با اتومبیل و وانت، وسایلنقلیه کوچکتر و سبکتر مانند وسایلنقلیه الکتریکی دوچرخ (ePTW) به بهترین شکل در بهرهبرداری کامل از مزایای حملونقل برقی قرار دارند و پاسخی ایدهآل به چالشهای جدید حملونقل ارائه میدهند.
در حالی که پیشبینیهای کوتاهمدت از فروش وسایلنقلیه برقی بهطور قابل توجهی پایینتر از همتایان سوخت فسیلی ارزانتر است، این روند میتواند در زمینه شهری مغایرت داشته باشد که در آن مسافت رانندگی کوتاهتر است و مردم کمتر به محدودیتهای باتری توجه دارند. به این معنا، ePTWها بسیار مناسب برای استفاده شهری از جمله سرویسهای تحویل هستند و میتوانند به بهبود کیفیت هوا و کاهش سطح صدای ترافیک در شهرهای اروپا کمک کنند.
صنعت PTW بهوضوح درک میکند که الکتروموتورها نقش اساسی در حملونقل آینده مردم و کالاها خواهد داشت.
تولیدکنندگان در ACEM بهتدریج در حال افزایش مدلهای برقی هستند که برای پاسخگویی به حملونقل مصرفکنندههای جدید و نیازهای شهروندان، در داخل یا اطراف شهرها ساخته شدهاند. سیاستگذاران همچنین باید بدانند که با توجه به تأثیرگذاری محدود در تغییرات آب و هوا و انتشار آلایندههای نسبتاً کم در مقایسه با سایر وسایلنقلیه، PTWها با موتورهای احتراق داخلی معمولی (ICE) هنوز نقش مهمی در آیندهای قابل پیشبینی دارند. این انتقال از موتورهای ICE به پیشرانههای کاملاً برقی نیز می تواند با فن آوریهای کارآمد جایگزین مانند هیبرید همراه باشد.
امروز، سهم بازار ePTW هنوز تنها 4.93٪ از PTWهایی را که در EU 4 ثبت شدهاند، نشان میدهد. حتی اگر این بازار در مقایسه با مدت مشابه سال 2018، حدود 71درصد رشد داشته باشد، اما هنوز هم بخش کوچکی از کل ثبتنامها است. هنوز هم بسیاری از چالشها برای دسترسی و استفاده از دوچرخهای الکتریکی بهطور مطلوب پیشبینی شده است، خصوصاً در مورد زیرساختهای مقرون بهصرفه، ایمنی و شارژ.
زیرساخت شارژ مناسب و کافی
عرضه متوازن زیرساختهای شارژ و سوختگیری که واقعاً در بین کشورهای عضو هماهنگ شده است، پیش شرط لازم برای فروش قویتر وسایلنقلیه با انرژی جایگزین در سراسر اتحادیه اروپا است.
براساس رصدخانه سوختهای جایگزین اروپا، از تقریباً یکصدوشصت هزار نقطه شارژ موجود امروز، 75٪ فقط در پنج کشور (هلند، فرانسه، نروژ، آلمان و انگلیس) متمرکز شدهاند.
این صنعت مشتاقانه منتظر توسعه بازار بالغ ePTW است، با این وجود چندین چالش فنی باید برطرف شود. درک عمومی منفی از دامنه باتری و عملکرد خودرو باعث میشود وسایلنقلیه الکتریکی نسبت به موتورهای احتراق داخلی معمولی کمتر جذاب شوند.
میتوان حدس زد که بدون ایجاد یک زیرساخت گسترده شارژ قابل تعامل که پاسخگوی نیازهای مصرفکننده باشد، یک تغییر بازار طبیعی اتفاق نخواهد افتاد.
پیش از این مشارکت در اطمینان از بهبود عملکرد متقابل ePTWها و زیرساختهای شارژ عمومی AC، برای برآوردن تقاضا برای شارژ سریعتر و قدرتمندتر، صنعت موتورسیکلت در حال کار بر روی استانداردسازی زیرساخت شارژ مستقیم (DC) مناسب برای ePTW با ظرفیت انرژی بالاتر است. این نیز باید تشویق شود و در صورت آماده بودن، در سطح اتحادیه اروپا برای کشورهای عضو برای اجرای در سطح ملی ارجاع شود.
توصیههای ACEM در مورد زیرساختهای شارژ
ساخت ePTW برای همه جذاب است
مشوقهای بیشتر برای PTWs
حملونقل مقرون بهصرفه برای بسیاری از شهروندان اروپایی همچنان یک مسئله مهم است. همانطور که آژانس محیط زیست اروپا خاطرنشان کرد، جذب بازار وسایلنقلیه برقی با طراحی مناسب قابل افزایش است.
با این حال مشوقها و مالیاتها و اغلب ابتکارات داخلی و محلی برای تأمین مالی، فقط خرید اتومبیلهای برقی را تحریک میکنند و از نقش ePTWs نه تنها در دستیابی به اهداف اتحادیه اروپا بلکه در کاهش تراکم و شلوغی نیز غفلت میکنند.
ePTW میتواند یک نقطه ورود برای خانوادهها باشد که برای اولینبار از وسیلهنقلیه الکتریکی استفاده میکنند. از آنجا که این وسایلنقلیه غالباً برای سفرهای کوتاهتر مورد استفاده قرار میگیرند، ازاینرو میتوانند جایگزین مناسبتری برای یک اتومبیل برقی باشند. این احتمال وجود دارد که خرید ePTW برای بسیاری از افراد صاحب وسیلهنقلیه الکتریکی تجربه اول استفاده از این نوع وسیله باشد.
EPTWs میتواند مقدمهای برای اطمینان در فنآوری EV و همچنین کمک به ایجاد زیرساختهای شارژ خانگی برای وسایلنقلیه الکتریکی باشد.
محدودیت در استفاده از وسایلنقلیه
توصیههای مشابه در هنگام گسترش محدودیتهای منطقه شهری در استفاده از وسایلنقلیه (محدودیتهای انتشار، میزان احتراق، مناطق محدودیت و غیره) اعمال میشود.
همانطور که در کمیسیون اروپا در بستهبندی حملونقل شهری آن تأیید شده است، در حالی که تصمیمگیری در مورد مقررات دسترسی در سطح محلی اتخاذ میشود، در مورد اتحادیه اروپا در مورد ویژگیهای وسیلهنقلیه، اطلاعات و ارتباطات و همچنین پتانسیل قابل توجهی برای یک رویکرد رایجتر و هماهنگتر در سراسر اتحادیه اروپا وجود دارد.
PTWهایی که دارای فناوری پیشرانه جایگزین، مانند ePTW هستند، ازاینرو باید در برنامههای حملونقل شهری پایدار (SUMPs) گنجانده شوند. همچنین باید بهعنوان یک جایگزین مناسب برای حملونقل شهری بهجای اتومبیلهای سنتی معرفی شوند.
باید در نظر داشت که PTWها از نظر اندازه بسیار کوچکتر از اتومبیل هستند که در برخورد با مشکلات احتمالی ترافیک و فضای پارکینگ، شهرها و شهرداریها را بسیار پشتیبانی خواهد کرد. بنابراین، بسیار ارزشمند است که شهرها و شهرداریها هنگام تهیه اقدامات کیفیت هوا، اندازه / وزن وسیله نقلیه را نیز در نظر بگیرند.
کاهش چالشهای عرضه برق
تأثیر جذب بازار وسایلنقلیه برقی فقط به بخش حملونقل محدود نمیشود بلکه بر بخش برق نیز تأثیر میگذارد:
به بار خلاص اضافه میشود، به زیرساختهای شارژ نیاز دارد و فرصتهایی را برای شارژ هوشمند ایجاد میکند. شبکههای توزیع برق، در بسیاری از موارد که قبلاً بیش از حد بارگذاری شده اند، باید برای پشتیبانی از نیروی اضافی مورد نیاز خود سازگار شوند.علاوه بر استقرار ایستگاههای شارژ عمومی کافی و قابل تعامل که امروز باید توسط کشورهای عضو انجام شود، این صنعت معتقد است که شارژ سریعتر ePTWs و پایین آوردن ظرفیت انرژی به کاهش تقاضای برق کمک خواهد کرد. ACEM از اتحادیه اروپا و به ویژه کمیسیون میخواهد تا از تلاشهایی در این راستا با روشی پایدار پشتیبانی کنند.امکان تجهیز ePTWهای سبک با باتریهای قابل تعویض را میتوان بهعنوان یکی از راههای دستیابی به کاهش زمان شارژ برای کاربر و کاهش بار شبکه اوج زمان، بهدلیل انعطافپذیری بیشتر آنها در انتخاب زمان شارژ روز دانست.
اهمیت اقتصاد گردشی
همانطور که آژانس محیط زیست اروپا اشاره کرده است، در بحث الکترو موتور، چشم انداز اقتصاد مدور نقش مهمی ایفا میکند و باید توجه زیادی به بازیافت و استفاده مجدد و تولید مجدد باتریها صورت گیرد.
پایداری و قابلیت بازیافت باتری بیانگر موارد اساسی است که باید در سالهای آینده توسط نهادهای اروپایی مورد بررسی قرار گیرد. اگر قرار است بخش برق از نقشی فزاینده در بازار اروپا برخوردار باشد، تولید باتری باید بر موانع قابل توجهی غلبه کند (یعنی کاهش دسترسی به مواد اولیه حساس و کمبود یک رویکرد گردشی کارآمد برای باتریها) و به ایجاد یک زنجیره ارزش باتری اتحادیه اروپا کمک کند.
اقدامات نظارتی مانند قابلیت ردیابی یا حداقل الزامات طراحی و ابزارهای مالی میتوانند هر دو حداقل سطح دسترسی مواد اولیه حساس از منابع داخلی اتحادیه اروپا را تضمین کرده و سطح قابل استفاده مجدد بالاتری را ارتقا دهند.
توصیههای ACEM در مورد جذب بهتر
• حمایت از دولتهای ملی در ارتقاء طرحهای تشویقی مثبت برای PTWs با فنآوریهای پیشرانه جایگزین. • حمایت از دولتهای ملی در ارتقاء طرحهای تشویقی مثبت برای زیرساختهای شارژ مناسب برای ePTW. • ترویج مداخلات سیاستی در سطح محلی و ملی به نفع جذب بازار PTW با مداخلات محرکه جایگزین مانند ePTW در اتحادیه اروپا. • تضمین بیطرفی فنآوری: این روند انتقالی لزوما مراحل مختلف را پشتسر میگذارد و تحمیل فناوری خاص به معنای محدود کردن انتخاب و محدود کردن نوآوری است. • ترویج یک رویکرد اقتصاد مدور از طریق اقدامات نظارتی و ابزارهای مالی برای اطمینان از دسترسی بهتر به مواد اولیه مهم و توسعه زنجیره ارزش باتری اتحادیه اروپا بر اساس اصول قابل استفاده مجدد و بازیافت مجدد.
اطمینان از راهحلهای ایمن و مطمئن
رعایت کامل الزامات مربوط به ایمنی و عملکرد مربوط به مقررات UNECE R136 و همچنین در مجموعه استانداردهای ISO و IEC که بهطور خاص برای ePTW تعریف شدهاند باید اطمینان حاصل شود. این مهمترین اهمیت برای تضمین زمین بازی در بین راهحلهای مختلف حملونقل و به حداقل رساندن خطر داشتن محصولات ناامن که میتواند بر ایمنی کاربر در شهرهای اروپا تأثیر بگذارد، است.
شکلدهی به رشد بخش حملونقل الکتریکی کوچک
شکی نیست که بهدنبال رشد سریع حملونقلهای کوچک (kick-scooters, segways, monowheels, hoverboards) و… حملونقل شهری نیز با تعداد زیادی محصولات جدید مشخص خواهد شد.
گسترش بسیاری از انواع جدید وسایلنقلیه امروزه چالشهایی را ایجاد میکند. اعضای ACEM معتقدند که ابزارهای micro-mobility و استفاده از آنها باید بهطور صحیح با ملاحظات ایمنی در جادهها تنظیم شود.
ACEM از موسسات اتحادیه اروپا میخواهد تا نسخههای نظارتی مورد نیاز برای چارچوب دسترسی و استفاده از چنین گزینههای کوچک حملونقل را ارزیابی کنند و تا حد ممکن یک رویکرد هماهنگ را در سراسر کشورهای اتحادیه اروپا ترویج دهند.
درمورد موضوع ایمنی برق، ACEM از کلیه سیاستگذاران، در سطح اتحادیه اروپا و ملی/ محلی میخواهد اقدامات زیر را انجام دهند:
از تولیدکنندگان بخواهید تا از حداقل الزامات ساختاری تعیین شده در استاندارد جدید EN1712810 و الزامات مندرج در UNECE R136 پیروی کنند.این منابع را در اقدامات حقوقی (بهعنوان مثال در دستورالعمل ماشین آلات اتحادیه اروپا) وارد کنید تا وضع حقوقی برای همه از جمله تولیدکنندگان فراهم شود.
نظارت بر بازار برای افزایش ایمنی مصرفکننده با توجه به اینکه بیشترین تأثیر تحولات بر مصرفکنندگان است. ازاینرو، تصمیمگیرندگان باید اطمینان حاصل کنند که انواع راهحلهای حملونقل به بالاترین استانداردهای ایمنی و قابلیت اطمینان پاسخ میدهند.
نظارت بر بازار استانداردهای ایمنی بهویژه برای وسایلنقلیه تأیید نشده (از جمله EPACS، اسکوترهای الکتریکی و غیره) مهم است. اقدامات مانیتورینگ بازار از اهمیت ویژهای برای جلوگیری از رقابت ناعادلانه برخوردار است.
محصولاتی که استانداردهای کیفیت و ایمنی اتحادیه اروپا را رعایت نمی کنند، در نهایت هم به ایمنی مصرفکننده، اتحادیه اروپا و هم به تولیدکنندگان سازگار آسیب می رسانند.
توصیههای ACEM
• رویکرد هماهنگ اتحادیه اروپا در مورد نسخههای نظارتی و الزامات استفاده از آنها را برای اطمینان از زمین بازی بین خودروهای مختلف که در یک جاده مشترک قرار دارند، ترویج کنید.
• افزایش نظارت بر بازار برای اطمینان از شرایط تجارت عادلانه بین تولیدکنندگان و کاهش تعداد وسایلنقلیه غیر سازگار که در جادههای اتحادیه اروپا گردش میکنند.
برای دریافت متن انگلیسی اینجا را کلیک کنید.
منبع: ACEM
زودتر از دیگران از اخبار کارآفرینی باخبر شوید
برچسب هاACEM اتحادیه تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا باتری موتورسیکلت ترافیک تولید موتورسیکلت موتورسیکلت الکتریکی موتورسیکلت برقی