موتورسیکلت مدل 1397 دارم و حدود دو هفته است صبحها برای روشن کردن آن باید دکمه استارت را بهمدت زیاد نگه دارم؛ اما درصورت استفاده از هندل موتور بهراحتی روشن میشود. درعین حال بعد از راهاندازی، صدای نسبتا زیادی در مدتزمان کوتاهی از موتور بهگوش میرسد. همچنین درصورت اضافه شدن سرنشین دوم و سوم موتورسیکلتم تنها در دنده یک قدرت و گشتاور مناسب دارد و در زمان تعویض دندههای دیگر، افت شدیدی احساس میشود. علت چیست؟
به گزارش «یدکی مارکتز»، دیر روشن شدن موتور بهکمک استارت دو علت عمده دارد. نخستاینکه اگر باتری موتورسیکلت شما از توان و آمپر کافی برخوردار نباشد، استارت قدرت لازم را برای روشن شدن موتور نخواهد داشت. بنابراین باید باتری بررسی و درصورت نیاز تعویض شود. همچنین اگر موتور استارت معیوب شده باشد یا بهعبارتی قطعات دوار آن با اشکال مواجه شده باشد، توان لازم را برای گردش فلایویل و نهایتا روشن شدن پیشرانه ندارد. در این حالت پس از بررسی باتری باید استارت نیز بررسی شود تا درصورت وجود اشکال تعمیر یا تعویض شود. باتوجه بهسوال شما که پس از روشن شدن موتور صدای بسیار زیادی در مدت کوتاهی تولید میشود و بعد از مدتی صدای تولیدی کاهش مییابد، باید گفت که بهوجود آمدن هرگونه صدای اضافی از موتور در اوایل روشن شدن، بهعدم تنظیم قطعات دوار موتور مربوط میشود و اگر در ابتدای روشن شدن موتور، صدای غیرعادی تولید شود، این مشکل بهتنظیم نبودن سوپاپهای موتور مربوط میشود. چراکه اگر سوپاپهای موتور فیلر نشده باشند و لقی میان میل بادامک، سوپاپها و همچنین اسبکها زیاد شده باشد، در اوایل استارت بهدلیل منقبض بودن قطعات و دمای پایین روغنموتور، اصطکاک میان این قطعات بیشتر شده و نهایتا صدای زیاد و غیرعادی از آن بهگوش میرسد. درچنین حالتی باید سوپاپها فیلر و لقی میان اسبک و حتی میلبادامک با سوپاپ کنترل شود تا صدای تولیدی در زمان روشن شدن کمتر شود. اما باتوجه بهاینکه شما دقیقا اشاره نکردید صدای تولیدی در کدام ناحیه از موتور است، باید گفت این صدای غیرعادی میتواند بهدلیل عدمآببندی صحیح پیستون با سیلندر نیز باشد. رینگپیستون در زمان سرد بودن موتور و با در نظر داشتن انقباض قطعات ممکن است چنین صدایی را تولید کند که هنگام افزایش دما و منبسط شدن، این صدا بهکمترین سطح خود میرسد. بنابراین قطعات اصلی داخلی موتور نیز باید بررسی و درصورت نیاز تعویض شوند. اما مهمترین دلیل افت قدرت و سرعت در زمان حرکت بهسیستم انتقال قدرت مربوط میشود و بهبیان سادهتر موتورسیکلتها با توجه بهماهیت طراحی و قوای محرکهشان و همینطور کلاچ که از نوع چندصفحهای است، درصورت ساییدگی بیش از حد این صفحات، موقع تعویض دنده و حرکت در سرعتهای بالا، افت قدرت و سرعت بهشکل چشمگیری احساس خواهد شد. درعین حال باتوجه بهاینکه شما بیان کردید این مشکل تنها در زمان سوار شدن سرنشین بهوجود میآید، باید صفحات داخلی کلاچ مورد بررسی قرار گیرد تا درصورت نیاز تعویض شود. همچنین درنظر داشته باشید که سیستم سوخترسانی موتورسیکلت شما از نوع کاربراتوری است و باید بررسی شود. زیرا ممکن است در این حالت ژیگلور یا حتی شناورهای کاربراتور تنظیم نباشد و باید درصدد تعویض هر دو قطعه برآمد تا اشکال بهطور کامل رفع شود.