
افزایش قیمت خودروهای وارداتی تا جایی پیش رفت که بسیاری از برندهای معمولی آسیایی، به خودروهای لوکس بازار بدل شدند.
به گزارش وبلاگ خودروچی، کره ای ها و ژاپنی هایی که تا چند سال پیش به راحتی در دسترس خریداران بودند، اکنون خود به گروه های قیمتی بالاتر پیوسته اند و جایشان را به چینی های ارزان تر داده اند. دو برند هیوندای و تویوتا را از خوش نام ترین برندهای بازار وارداتی ها در طول یک دهه گذشته می توان نامید.
در میان انبوه خودروهای وارداتی بازار ایران، هیوندای
سانتافه به جرئت اتومبیلی تاریخ ساز است. خودرویی که لقب پر فروش ترین خودرو وارداتی
بازار را از آن خود کرده بود و تا مدت ها از تاج و تخت پادشاهی بر این بازار، دست
نمی کشید. موفقیت سانتافه به قدری حسادت برانگیز بود که شرکت های دیگر هم به سودای
رقابت با او، کراس اوورها و شاسی بلندهای متوسط خود را روانه بازار ایران کردند.
تویوتا راو ۴، کیا سورنتو، میتسوبیشی اوتلندر، رنو کولئوس و نیسان ایکس تریل از
نمونه های شاخص آنها هستند. در این میان، همواره بحث و جدل فراوان میان طرفداران
سانتافه و راو ۴ برقرار بوده است.
طراحی ظاهری
سانتافه از نسل دوم به ایران راه یافت. به سرعت توانست خود را در بازار آن روزها جا بیندازد و به عنوان کراس اووری موفق و پر فروش در نزد مردم شناخته شود. پس از عرضه یک فیس لیفت با موتور ۶ سیلندر، نسل سوم سانتافه هم به ایران آمد. نسل سوم بی تعارف غوغا کرد! سانتافه جدید، محبوب ترین گزینه برای وارد کنندگان شخصی شد. محبوبیت سانتافه به گونه ای بود که می شد موقعیت آن در بازار وارداتی ها را با موقعیت پراید در میان خودروهای داخلی مقایسه کرد! دقیقا چیزی به نام نقل بازار! طراحی این نسل از سانتافه مورد اقبال جامعه قرار گرفت. هر چند که این روزها کمتر از قبل به چشم می آید، اما همچنان گزینه ای پر طرفدار در نزد خریداران است. از سال ۲۰۱۶، مدل های فیس لیفت با چراغ ها و سپر جدید به بازار آمدند.
سانتافه در نمای جلو، ظاهری شسته و رفته دارد. چراغ های
باریک و ساده، جلو پنجره شش ضلعی با تزئینات کرومی و چراغ های روشنایی روز که
همراه با پروژکتورها در میانه سپر جلو گنجانده شده اند. در نمای جانبی، سانتافه
طراحی عضلانی و تنومند خود را نمایان می کند. خط شانه تیز خودرو از چراغ عقب به
گلگیر جلو منتهی شده است. در مدل فیس لیفت از رینگ های ۱۸٫۰ اینچی دودی استفاده
شده است که ابهت ظاهری خودرو را بیشتر کرده اند. کشیدگی چراغ های جلو و عقب بر روی
گلگیرها، بر زیبایی نمای کناری افزوده اند. لچکی عقب هم اگرچه اندکی کوچک به نظر
می رسد، اما به خوبی با خطوط طراحی بدنه تناسب دارد.
از بهترین بخش های طراحی خارجی سانتافه نسل سوم، نمای عقب آن
است. جایی که چراغ های کشیده عقب با گرافیک نئون جدید در مدل فیس لیفت، چهره ای با
وقار و دوست داشتنی به سانتافه بخشیده اند. محل جا پلاکی مناسب به نظر می رسد و
طراحی درب پنجم هم ایراد خاصی ندارد. زیباترین بخش طراحی عقب بعد از چراغ ها،
جزئیات سپر و دیفیوزر است. دو رفلکتور هم در این قسمت به چشم می خورند. دیفیوزر
بزرگ سانتافه دو سر اگزوز دوبل اسپرت را هم در بر می گیرد که جلوه اسپرتی این کراس
اوور شرقی را بیشتر کرده است. البته که نصب دو سر اگزوز به معنی وجود پیشرانه ای
قدرتمند در سانتافه نیست و بنابراین سعی کنید که چندان هم از مشاهده آنها، هیجان
زده نشوید!
به سراغ رقیب ژاپنی می رویم. راو ۴ از چهارمین نسل خود در
بازار ایران حضور دارد. نسل چهارم راو ۴ در دور اول بازگشایی واردات خودرو به
کشورمان آمد و با شکست سختی مواجه شد. در واقع حضور خودروهایی چون پرادو و
لندکروزر در میان سبد شاسی بلندهای تویوتا، فرصت عرض اندام به راو ۴ را نمی داد.
اما در سالهای پایانی واردات خودرو، نسل پنجم راو ۴ به ایران آمد و این بار با
ممنوعیت ورود برادران بزرگش به علت حجم بالای پیشرانه، به تک سرباز قد بلند تویوتا
در بازار ایران بدل شد. این فرصت، راو ۴ را به دوران اوج خود در ایران رساند. چندی
بعد، نسخه فیس لیفت راو ۴ هم به کشورمان رسید و همچنان راه موفقیت را ادامه داد.
هر چند که فروش راو ۴ هرگز با سانتافه قابل مقایسه نبود. البته که اصلا این دو در
یک کلاس نمی گنجند و راو ۴ ابعاد کوچکتری دارد. اما شرایط خاص بازار ایران، تقدیر
آنها را به یکدیگر گره زده است.
عامل اصلی موفقیت نسل پنجم راو ۴، طراحی زیبا و عامه پسندش بود. در نسخه فیس لیفت، نمای جلو با بیش ترین تغییرات مواجه شد. چراغ ها به سبک جدید تویوتا، باریک تر شدند و جلو پنجره نیز به شکل یک خط باریک درآمد. به این ترتیب، لوگوی تویوتا در کانون توجهات قرار گرفت. طراحی سپر هم با خطوط عضلانی و حجم پردازی های جدید همراه شد. به تعبیر برخی از کارشناسان، چهره فیس لیفت راو ۴، شباهت زیادی به کلاه خود شوالیه ها دارد! از نمای کناری، راو ۴ بر خلاف سانتافه عاری از خطوط تند و تیز است و کاملا نرم و روان طراحی شده است. پنجره های آن نیز ابعاد بزرگتری از پنجره های سانتافه دارند. تنها تغییر ایجاد شده در مدل های فیس لیفت در این بخش، طرح جدید رینگ ها بود.
نمای عقب راو ۴ همچون سانتافه، نقطه قوت طراحی بیرونی این
خودرو است. در فیس لیفت راو ۴ هم این نما کمترین تغییرات را به خود دید. چراغ های
عقب همچون چشمان بیرون زده یک مگس (!)، کاملا درشت و تاثیر گذار طراحی شده اند.
گرافیک آنها در نمونه های فیس لیفت اصلاح شده و از نئون های نورانی باریک در آنها
استفاده شده است. طراحی درب پنجم راو ۴ نسبت به سانتافه، ساده تر به نظر می آید.
در واقع طراحی چراغ ها آنقدر برجسته و چشم گیر است که برای خنثی کردن آن، لازم بود
درب صندوق را این چنین ساده و خلوت طراحی کنند. سپر راو ۴ به طرز عجیبی، ارتفاع
کمی دارد. در واقع بخش عمده نمای عقب را درب پنجم و امتداد گلگیرها تشکیل می دهند.
این موضوع در تصادفات می تواند به ضرر مالک راو ۴ تمام شود. سر اگزوز راو ۴ هم به
زیبایی سانتافه جانمایی نشده است و با حالتی بیرون زده از زیر سپر، خود نمایی می
کند.
طراحی کابین
هیوندای در طراحی داخلی نیز همچون استایل خارجی، سانتافه را با خطوط و احجام اغراق آمیز شکل داده است. کابین سانتافه اگرچه طراحی فضایی و مدرنی دارد، اما در طولانی مدت می تواند برای سرنشینان کسل کننده شود. دریچه های کولر با انحنایی خاص نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند و نمایشگر بزرگی را در میان خود جای می دهند. تعداد زیادی دکمه بر روی داشبورد به چشم می خورد که در نگاه اول، گیج کننده است. فرمان و نشان دهنده های پشت آمپر، طراحی زیبا و ارگونومیکی دارند. دسته دنده کاملا ساده و معمولی طراحی شده است. بیشتر سانتافه های ۲۰۱۷ بازار، با تریم تمام مشکی و برخی از آنها با صندلی ها و رودری های مارون عرضه شده اند. کیفیت روکش های چرمی کابین سانتافه راضی کننده است، اما بخش زیادی از داشبورد را پلاستیک های کاملا معمولی تشکیل می دهند که حس برخورد با اتومبیلی ارزان قیمت را در انسان به وجود می آورند.
تویوتا در طراحی داخلی راو ۴، بیشتر به کاربردی بودن و رعایت ارگونومی توجه کرده است. بنابراین شاید داشبورد راو ۴ در نگاه اول به اندازه سانتافه شما را به وجد نیاورد، اما با گذشت دقایقی از نشستن بر صندلی های تویوتا، حس بسیار بهتری نسبت به رقیب کره ای خواهید داشت. داشبورد راو ۴ طراحی نوینی دارد که بی شباهت به شاسی بلندهای قدیمی تویوتا هم نیست. جذاب ترین نکته کابین آن، چرم دوزی های انجام شده بر روی کنسول و داشبورد است که حقیقتا هم کیفیت بالایی دارد. بر خلاف سانتافه، خبری از دکمه های فراوان نیست و پنل تنظیمات تهویه مطبوع، بسیار جمع و جور طراحی شده است. فرمان و دسته دنده هم ظاهر اسپرت تری از سانتافه دارند. کیفیت کابین راو ۴ شاید در برخورد اول، تفاوت چندانی با سانتافه نداشته باشد، اما تجربه ثابت کرده که در دراز مدت، این تویوتا است که دوام بهتری از خود نشان می دهد.
امکانات رفاهی و ایمنی
سانتافه آنقدر در نسخه ها و تریم های مختلف، توسط وارد کننده های شرکتی و خصوصی وارد بازار شده است که نمی توان به سادگی درباره امکانات استاندارد آن، اظهار نظر کرد. در واقع سانتافه را می توان به مانند تکه گوشتی لذیذ برای وارد کنندگان خودرو دانست که در سالهای گذشته، بیش ترین پول را با واردات تیپ های مختلف آن به جیب زدند. به قول شخصی، هیچ دو سانتافه ای را نمی توان در بازار یافت که امکانات کاملا مشابه با یکدیگر داشته باشند! از رایج ترین امکانات مشترک در تیپ های مختلف سانتافه می شود به پرده شیشه های جانبی، ترمز پارک برقی، حافظه تنظیمات صندلی راننده، سیستم ورود بدون کلید، گرم کن صندلی های جلو و عقب، سقف پانورامیک شیشه ای، ترمز کمکی در سر پایینی، نشانگر باد لاستیک ها، دوربین عقب، سنسور های جلو و عقب، چراغ های زنون جلو، کروز کنترل، آینه وسط الکتروکرومیک، سرد کن صندلی های جلو، سیستم صوتی اینفینیتی، کول باکس، اتو هلد، سیستم کمکی پارک هوشمند، چراغ شوی جلو، صندلی های برقی جلو، دوربین ۳۶۰ درجه، تهویه اتوماتیک دو کاناله، رادار خطی، رادار نقطه کور، درب صندوق عقب برقی، سنسور باران، سیستم تنظیم حالت رانندگی، گرم کن فرمان، شیفتر دنده پشت فرمان و انبوهی دیگر از آپشن های رفاهی و ایمنی اشاره کرد.
پاشنه آشیل راو ۴ همچون هر تویوتای دیگری، فهرست تجهیزاتش است. توجه بیش از حد تویوتا به کیفیت و کارایی محصولاتش، سبب می شود تا این خودروساز برای پایین نگه داشتن قیمت، از امکانات محصولات خود بکاهد. راو ۴ نیز از این قاعده مستثنی نیست. راو ۴ وضعیت متفاوتی با سانتافه دارد و تنوع تیپ های موجود از این خودرو در بازار، اندک است. عمده راو ۴ های فیس لیفت را می توان با امکاناتی از قبیل مه شکن جلو و عقب، چراغ روشنایی روز، سیستم انتخاب حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، تریم چرم داخلی، گرم کن صندلی های جلو، سیستم ورود بدون کلید، سنسور عقب و جلو، آینه های جمع شونده برقی، نشانگر باد لاستیک ها، آینه وسط الکتروکرومیک، کروز کنترل، سان روف برقی، سیستم کنترل کشش و تهویه اتوماتیک دو کاناله در اختیار داشت.
تجربه راندن
قانون منع واردات خودروهای با حجم پیشرانه بالاتر از ۲۵۰۰
سی سی، عملکرد فنی بسیاری از اتومبیل ها را در ایران به تباهی کشاند. نمونه بارز
این موضوع، هیوندای سانتافه نسل سوم است. خودرویی که بر خلاف نسل قبلی، دیگر
نتوانست با موتور ۶ سیلندر عرضه شود و با برخورداری از پیشرانه ۲٫۴ لیتری ۴
سیلندر، در نزد همگان به خودرویی کم جان و تنبل شهره شد. اما آیا واقعا سانتافه
تنبل است؟ خب این بستگی به نیاز های شما دارد. اگر مصارف عادی را مد نظر دارید،
سانتافه می تواند رضایت شما را برآورده کند. اما اگر جوانی هستید که می خواهید با
اتومبیل لوکس متعلق به پدر خود، روی دیگر دوستتان که راو ۴ یا اوتلندر دارد را کم
کنید، بی تعارف سانتافه شما را رو سیاه می کند! همچنین در سفرهای خانوادگی با
صندوق بار پر و تعداد سرنشین کامل هم، با روشن بودن کولر و قرار گرفتن در یک مسیر
سربالایی، این موتور ۲٫۴ لیتری نمی تواند از پس جابجایی جثه سانتافه بر بیاید.
پایداری و هندلینگ سانتافه از زبان مالکان، مثال زدنی است. توزیع وزن این کراس اوور کره ای به گونه ای است که چسبندگی مناسبی را برای آن فراهم می آورد تا بتوانید با خیالی آسوده در جاده های کوهستانی رانندگی کنید. سیستم تعلیق و فنر بندی سانتافه هم کیفیت سواری مناسبی را به او بخشیده است. سانتافه در تمام نسل ها به نرم بودن در میان شاسی بلندها شهرت دارد. مصرف سوخت ترکیبی سانتافه در کاتالوگ، در حدود ۹ لیتر عنوان می شود. سانتافه از فرمان کمک برقی بهره می برد که هدایت و کنترل ابعاد بزرگ آن در شهر را آسان تر می کند. سانتافه در هر دو نوع دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل به بازار آمده است که تفاوت قیمتی قابل ملاحظه ای با یکدیگر دارند. البته که از مدل های دو دیفرانسیل هم نمی توان توقع قابلیت های آفرودی آنچنانی داشت.
تویوتا راو ۴ بر خلاف سانتافه، با پیشرانه اصلی خود و نه یک
نمونه ضعیف تر، وارد کشورمان شده است. پیشرانه ۲٫۵ لیتری راو ۴ در ترکیب با جعبه
دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک، به گواه تجربه رانندگی مالکان، شتاب و چالاکی خوبی را
برای کراس اوور محبوب تویوتا به ارمغان آورده است. شتاب صفر تا صد اعلام شده برای
راو ۴ از سوی تویوتا، زیر ۱۰ ثانیه است. اما حتی با در نظر گرفتن افت کارایی
خودروها در شرایط جوی ایران، باز هم می توان راو ۴ را کراس اووری تند و تیز خطاب
کرد. سیستم تعلیق راو ۴ در بخش جلو از نوع مک فرسون است و در عقب از سیستم بازو
جناغی دوبل بهره می برد. راو ۴ ارتفاع زیادی از زمین دارد و بر خلاف سانتافه، تنها
در نسخه دو دیفرانسیل وارد کشورمان شده است. اما خیال نکنید که می توان همچون یک
تویوتا پرادو با آن به دل صحرا و کویر زد! هر چه باشد، راو ۴ یک کراس اوور است و
نمی تواند در نقش یک آفرودر همه فن حریف ظاهر شود.
چسبندگی راو ۴ به زمین با وجود ارتفاع زیاد، همچون دیگر شاسی بلندهای تویوتا مناسب است. وجود سیستم کنترل پایداری هم در این چسبندگی بی تاثیر نیست. سواری راو ۴ اگرچه به نرمی سانتافه نیست، اما اثری از کوبش های شدید هم در آن احساس نمی شود. بنابراین می تواند برای مصارف خانوادگی، اتومبیلی استاندارد باشد. مصرف سوخت راو ۴ در سیکل ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر مسافت، عددی نزدیک به سانتافه است و نمی توان آن را خودرویی کم مصرف دانست. به خصوص اینکه پیشرانه آن هم به اندازه ۱۰۰ سی سی، حجیم تر از پیشرانه رقیب است. عملکرد ترمزهای راو ۴ از جمله نقاط قوت این کراس اوور است که از زبان مالکان آن نقل می شود. در مجموع راو ۴ همان چیزی است که باید باشد، ساده و کم امکانات، اما مطمئن و با کیفیت.
هیوندای سانتافه
نقاط مثبت: طراحی عامه پسند، آپشن های رفاهی کامل، بازار خرید و فروش پر رونق
نقاط منفی: شتاب و کشش ضعیف، کیفیت معمولی کابین
کلاس بدنه
کراس اوور
ابعاد بدنه (mm)
۴۶۹۰*۱۸۸۰*۱۶۸۰
فاصله محوری (mm)
۲۷۰۰
تعداد سیلندر
۴
حجم موتور (cc)
۲۳۵۹
تعداد سوپاپ
۱۶
حداکثر قدرت (hp)
۱۷۶
حداکثر گشتاور (n.m)
۲۴۵
گیربکس
۶ دنده اتوماتیک
ترمز جلو
دیسکی
ترمز عقب
دیسکی
نوع فرمان
الکتریکی
وزن خالص (kg)
۱۶۹۰
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km)
۸٫۷
ظرفیت باک (lit)
۶۴
تویوتا راو ۴
نقاط مثبت: کیفیت ساخت بالا، دوام بالا، عملکرد فنی مناسب، ایمنی بالا، افت قیمت نه چندان زیاد
نقاط منفی: امکانات رفاهی اندک، قیمت گران در نمونه های کارکرده
کلاس بدنه
کراس اوور
ابعاد بدنه (mm)
۴۶۶۱*۱۸۴۴*۱۷۰۴
فاصله محوری (mm)
۲۶۵۹
تعداد سیلندر
۴
حجم موتور (cc)
۲۵۰۰
تعداد سوپاپ
۱۶
حداکثر قدرت (hp)
۱۷۶
حداکثر گشتاور (n.m)
۲۳۳
گیربکس
۶ دنده اتوماتیک
ترمز جلو
دیسکی
ترمز عقب
دیسکی
نوع فرمان
هیدرولیک
وزن خالص (kg)
۱۶۱۹
مصرف سوخت ترکیبی (lit/100 km)
۹٫۴
ظرفیت باک (lit)
۶۰
منبع: خودروچی
تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام، آیگپ و اینستاگرام یدکی مارکتز دنبال کنید.