اخبار خودرو

شاسی‌بلند یک‌میلیاردی مدیران‌خودرو در بازار حکم طلا را دارد

به گزارش «یدکی مارکتز»، پیشرفت صنعتی شگفت‌آور چین طی دو دهه اول قرن بیست‌ویکم میلادی، موضوع غیرقابل انکاری است. این روزها اگر به‌اطراف خود با دقت نگاه کنید، تلفن‌همراه چینی، لپ‌تاپ چینی، لوازم‌خانگی چینی و خودروهای چینی را به‌وفور مشاهده می‌کنید. طی این‌ سال‌ها چینی‌های خستگی‌ناپذیر با رفتار خود نشان داده‌اند که در تمام عرصه‌ها به‌جلو حرکت می‌کنند و سعی در به‌چالش‌کشیدن برندهای مطرح جهانی دارند. یکی از خودروسازان شناخته‌شده چینی چری نام دارد که در زمینه صادرات و یافتن بازارهای جدید، تبحر خاصی از خود نشان داده است. خودروهای چری در بازار ایران نیز حضور گسترده‌ای دارند و پرچم‌دار این برند در ایران، چری تیگو 7 است. تولید و عرضه این محصول چری برای بازار ایران، از سال 1396 آغاز شده است و تا به‌امروز ادامه دارد. روزنامه «دنیای‌خودرو» در این شماره قصد دارد نقاط قوت و مشخصات فنی تیگو 7 را مورد بررسی قرار دهد. نگاهی به‌چری تیگو 7 چری تیگو 7 پس از معرفی در سال 2016 تا زمان عرضه چری تیگو 8، نقش پرچم‌دار سبد محصولات چری را ایفا می‌کرد. عرضه این خودرو به‌بازار کشور، سبب شد که مشتریان ایرانی برای نخستین‌بار با مفهومی به‌نام «کراس‌اوور لوکس چینی» آشنا شوند. این خودرو پس از عرضه به‌بازار کشور، مورد توجه و استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی قرار گرفت و به‌سرعت رقبای شناخته‌شده‌ای همچون کیا اسپورتیج و هیوندای توسان را به‌چالش کشید. پس از توقف واردات خودرو و افزایش شدید نرخ ارز که منجر به‌پرش صعودی قیمت خودرو وارداتی شد، کراس‌اوورهای لوکس چینی اهمیت بیش‌تری بین مصرف‌کنندگان پیدا کردند و اکنون تنها خودروهای خارجی قابل‌خرید در نسخه صفرکیلومتر و جدید بازار ایران به‌حساب می‌آیند. چری تیگو 7، از فرمول آشنای خودروهای چینی در قسمت قوای فنی بهره می‌برد؛ یعنی پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ که حداکثر 147 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. خوشبختانه به‌جای گیربکس CVT، چری در این خودرو از جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) بهره‌ برده است که تجربه رانندگی بهتری را فراهم می‌کند. انتقال قدرت در چری تیگو 7، تنها از طریق دیفرانسیل جلو صورت می‌گیرد و بنابراین، این خودرو فاقد قابلیت آفرود است. در بازار امروز، چری تیگو 7 خودرو ارزانی‌ محسوب نمی‎‌شود و تنها مشتریانی که از قدرت خرید بالایی برخوردار هستند، می‌توانند این کراس‌اوور لوکس چری را خریداری کنند. قیمت نمایندگی این خودرو درحال حاضر 991 میلیون و 713 هزارتومان است که با توجه به‌مزیت‌های خوب این خودرو در بازار جزو کراس‌اوورهای پرطرفدار محسوب می‌شود و در بازار خرید و فروش حکم طلا را دارد. با وجود محدودیت‌های بازار ایران، همچنان رقبای بسیاری برای چری تیگو 7 وجود دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به‌پژو 2008 و برادران همسان هیوندای توسان و کیا اسپرتیج اشاره کرد.

مزیت اول: ظاهر زیبا چری یکی از خودروسازان پیشگام چینی است و ظرف مدت کوتاهی موفق شده است زبان طراحی مخصوص خود را خلق کند. استفاده از این زبان طراحی، منجر به‌خلق محصولات زیبایی همچون چری تیگو 7 و چری آریزو 6 شده است که از ظاهری مدرن برخوردار هستند. درطراحی نسل جدید خودروهای چری، ترکیبی از نشانه‌های آسیایی و اروپایی به‌چشم می‌آید و به‌خوبی می‌تواند حس تنوع‌طلبی مشتریان را پاسخ دهد. چری تیگو 7 نیز به‌عنوان کراس‌اووری لوکس که نقش پرچم‌دار را در سبد محصولات این شرکت ایفا می‌کرد، با ظاهری زیبا و تهاجمی وارد بازار شده که به‌خوبی با خودروهای شناخته‌شده کره‌ای همچون کیا اسپورتیج قابل رقابت است. ظاهر خارجی این خودرو ترکیبی از مشخصه‌های لوکس و اسپرت را ارائه می‌دهد که برای مصرف‌کنندگان کشورهای درحال توسعه جذاب خواهد بود. ظاهر داخلی این خودرو نیز ساده و شیک طراحی شده است و قادر به‌جلب نظر خریدار خواهد بود.
مزیت دوم: مطلوب بودن مشخصات فنی
از همان روزهای ابتدایی ورود این خودرو به‌بازار، رقابت ناخواسته‌ای میان این خودرو و دو رقیب کره‌ای یعنی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج شکل گرفت. در این رقابت، چری تیگو 7 به‌کمک پیشرانه کم‌حجم توربوشارژ خود موفق شد دو رقیب کره‌ای را در شتاب و کشش شکست دهد و حتی در رقابت با رقیب تند و تیزی همچون پژو 2008 نیز، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. می‌توان گفت که پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ، انتخاب مناسبی برای تیگو 7 بوده است. این موتور به‌خوبی توان لازم را برای به‌حرکت‌درآوردن جثه 1.5 تنی تیگو 7 فراهم می‌کند و گیربکس دوکلاچه آن نیز با تعویض‌دنده‌های هوشمند خود، این پیشرانه را همراهی می‌کند. این خودرو در کنار شتاب و کشش مناسب، مصرف سوختی اقتصادی را نیز ثبت می‌کند. مصرف سوخت هفت لیتر در 100 کیلومتر قابل انتظار خواهد بود.

مزیت سوم: امکانات رفاهی زیاد
ارائه فهرست بلندی از تجهیزات رفاهی همواره یکی از مزایای خودروهای چینی در رقابت با سایر رقبا بوده است. چری تیگو 7 نیز یک کراس‌اوور لوکس است و مشتری انتظار دارد پسوند لوکس برای این خودرو، تجهیزات و امکانات خارق‌العاده‌ای را به‌همراه داشته باشد. این خودرو در ایران با دو تیپ اکسلنت و IE موجود است که نمونه‌های IE مجهزتر هستند و هم‌اکنون روی خط تولید قرار دارند. از جمله تجهیزات رفاهی شاخص این خودرو می‌توان به‌مواردی همچون ترمز پارک برقی، مانیتور 9 اینچی لمسی، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور و باران، گرم‌کن صندلی‌های جلو، کنترل سرعت در سراشیبی، دوربیــــن 360 درجه، تریم چرمی کابین، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه اتوماتیک دومنطقه‌ای، سقف پانوراما و سانروف اشاره کرد که قیمت این خودرو را به‌خوبی توجیه می‌کنند.
مزیت چهارم: فضای جادار کابین
چری تیگو 7 در کلاس کراس‌اوورهای جمع‌وجور (Compact crossover) طبقه‌بندی می‌شود. این کلاس از خودروها، کوچک‌ترین اعضا در خانواده خودروهای بلندقامت محسوب می‌شوند و به‌همین دلیل، تخصیص مناسب فضا در این کلاس، اهمیت قابل‌توجهی دارد. فاصله بین دو محور این خودرو 2650 میلی‌متر است که رقمی مطلوب برای یک شاسی‌بلند جمع‌وجور محسوب می‌شود و طراحان چری نیز موفق شده‌اند کابین راحتی را برای تیگو 7 خلق کنند. فضای پا و سر برای چهار سرنشین بزرگسال در این خودرو، رضایت‌بخش خواهد بود و فضای بار با حجم 414 لیتر نیز برای استفاده در سفرهای خانوادگی، کارا ظاهر می‌شود.
مزیت پنجم: ایمنی مناسب
با وجود پیشرفت شگرف خودروهای چینی طی چندسال اخیر، خودروهای چینی هم‌چنان از نظر ایمنی به‌سطح مطلوبی دست نیافته‌اند و معمولا از آزمون‌های ایمنی اروپایی و استرالیایی سربلند بیرون نمی‌آیند. با این حال، خودروهای رده‌بالای چینی از نظر ایمنی وضعیت بهتری دارند. چری تیگو 7 نیز یکی از همین خودروهاست که با تجهیزات ایمنی مناسب می‌تواند نظر خریداران سخت‌گیر را به‌خود جلب کند. از جمله تجهیزات ایمنی چری در این خودرو، می‌توان به‌شش کیسه‌هوا، کنترل کشش، پایداری، ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سراشیبی، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز پارک برقی و اتوهلد اشاره کرد. این خودرو در آزمون موسسه ایمنی سی‌انکپ چین نیز موفق به‌کسب پنج ستاره ایمنی شده است که قرار دادن چنین مواردی در کنار هم سبب می‌شود بتوانیم ایمنی مناسب را یکی از دلایل خرید تیگو 7 بدانیم.
جمع‌بندی
چری تیگو 7 هنگام ورود به‌بازار با رقبای بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کرد. هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و پژو 2008 در کنار تیگو 7، بازاری رقابتی و جذاب را شکل داده بودند و رقابت سنگینی بین این خودروها از نظر امکانات رفاهی، مشخصات فنی و قیمت وجود داشت. متاسفانه این رقابت سنگین دوام چندانی نداشت؛ چراکه اکثر رقبای تیگو 7 به‌تدریج از بازار خارج شدند و پس از مدتی، این خودرو به‌یکه‌تاز بازار کراس‌اوورهای لوکس تبدیل شد. همین مساله سبب شد تیگو 7 فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشد و جایگاه خود را در بازار مستحکم کند. امروزه نیز چری تیگو 7 درمقایسه با تمام کراس‌اوورهای لوکس چینی که در بازار حضور دارند، از مقبولیت بیشتری بین مشتریان برخوردار است و از نظر ارائه خدمات پس ‌از فروش نیز وضعیت بهتری دارد. اکنون بخش اعظم مشتریان چری تیگو 7 را افرادی تشکیل می‌دهند که بودجه لازم را برای خرید یک خودرو صفرکیلومتر وارداتی دارند؛ اما به‌دلیل ممنوعیت واردات، به‌گزینه مطلوب خود دسترسی ندارند. درنتیجه تنها گزینه مناسب از نظر وضعیت عرضه به‌بازار و ارائه خدمات پس ‌از فروش برای آن‌ها، چری تیگو 7 است.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا