
به گزارش «یدکی مارکتز»،با افزایش نگرانیها درباره شیوع دوباره واریانتهای جدید ویروس کرونا و همچنین بحران ادامهدار کمبود میکروچیپها، خیز بازار خودرو در اروپای غربی پس از پایان دوران اولیه قرنطینه متوقف شده و پیشبینیها از فروش کمتر در ماههای باقیمانده از سال 2021 نسبت بهچند ماه گذشته خبر میدهد.
پایین آوردن پیشبینیهای فروش موسسه تحقیقاتی LMC اتوموتیو درحالی پیشبینی رشد فروش خود برای سال 2021 را تا سهدرصد کاهش داده که تا ماه پیش پیشبینی آن برای رشد فروش بازار 9.6 درصد بود. در سال 2020 فروش خودرو با کاهش 24.5 درصدی بهرقم 10.79 میلیون دستگاه رسید و آنطور که LMC پیشبینی کرده، امسال این رقم باید به 11.12 میلیوندستگاه برسد. درعین حال پیشبینی گلوبالدیتا بهعنوان یک شرکت فعال در زمینه دادهها و تحلیل آماری از رشد فروش خودروهای سواری و شاسیبلندها در سال جاری بهمیزان 11.9 درصد و رسیدن بهرقم فروش 84.7 درصد حکایت دارد. هرچند این رقم نیز همچنان پنج درصد کمتر از میزان فروش در سال 2019 است.
تاثیر کمبود میکروچیپها گلوبالدیتا گفته که خیز دوباره بازار تاثیر زیادی روی حاشیه سود خودروسازان فعال در آمریکا، اروپا و چین داشته، اما ظاهرا این خیز عمر کوتاهی داشته و با کاهش فروش و تداوم کمبود میکروچیپها نمیتوان امید زیادی بهآینده داشت. بهگفته دیوید لگت، تحلیلگر بازار خودرو موسسه گلوبالدیتا «برندهای گرانقیمت با حاشیه سود بالا بهطور خاص در جایگاه خوبی قرار دارند و محصولات این برندها در آمریکا با قیمتهای نسبتا بالایی معامله میشوند. اکنون زمان خوبی برای فروش خودرو و پیکاپهای جدید در این بازار است (البته اگر بتوانید آنها را به بازار عرضه کنید). در ادامه با دورههای دشوارتری مواجه خواهیم شد و سطح تقاضا تا حد زیادی کاهش مییابد و ما در نیمه دوم سال جاری شاهد روندی یکنواخت یا نزولی در بازار خودرو خواهیم بود.» لگت در ادامه گفت: «بهعلاوه کمبود میکروچیپهای نیمهرسانا تاثیر مشهودی بر فروش در بازار خودرو آمریکا، ژاپن و چین گذاشته و انتظار ما این است که این روند همچنان تا سهماهه آخر سال جاری ادامه داشته باشد.»
رشد تدریجی در ادامه سال بهگفته LMC اتوموتیو در ژوئیه نرخ فروش سالانه اروپای غربی از 11.9 میلیوندستگاه در ماه قبل از آن به 10.9 میلیون دستگاه کاهش پیدا کرد و اروپای غربی شامل بازارهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا میشود. LMC در گزارشی اعلام کرد که کاهش میکروچیپها زنجیره تامین را فلج کرده و بهاین زودیها نیز قرار نیست این مشکل برطرف شود. این مشکل مانع کسب منفعت خودروسازان از اقتصاد بهبودیافته جهانی میشود. در این گزارش آمده است: «تاثیر کمبود جهانی میکروچیپها ما را وادار کرده پیشبینی فروش خود را نسبت بهماه گذشته تا حد زیــــادی کاهش دهیم. زیرا این بحران روند تحویل خودروها را در بسیاری از بازارها دچار اختلال کرده و بهاین زودیها قرار نیست برطرف شود.»
ترس از واریانت جدید ویروس کرونا در ادامه این گزارش آمده است: «پیشبینی ما این است که در ادامه نیمه دوم سال تا سال بعد فروش بهصورت تدریجی روند صعودی بهخود بگیرد. هرچند درحال حاضر تاثیر کمبود میکروچیپها بر سود اقتصادی مشهود است و وضعیت صنعتخودرو را همچنان نامعلوم کرده است. بهعلاوه شیوع واریانت دلتای کرونا که مسریتر از واریانتهای قبلی است، بهمعنی آن است که بهرغم توسعه واکسیناسیون، همچنان نمیتوان امکان محدودیتها و تعطیلیها را نادیده گرفت.» بانک UBS گفته که قیمت خودروهای کارکرده و دستدوم در اروپا –که نسبت بهدوره مشابه در سال قبل رشد هشت درصدی داشته- همچنان درحال افزایش است. اما این افزایش قیمت هنوز با رشد 34 درصد بهای این خودروها در آمریکا فاصله زیادی دارد. زیرا کمبود خودروهای جدید در بازار اروپا بهاندازه آمریکا گسترده نبوده است. این درحالی است که بهرغم رشد قیمت انواع مدلهای دیزلی و بنزینسوز، اما با تصویب قانونی مبنی بر از دور خارج شدن این خودروها تا پایان دهه حاضر بار دیگر قیمت آنها با کاهش مواجه شد.