
به گزارش «یدکی مارکتز»،براساس تازهترین آمارهای منتشرشده ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودروهای تجاری در چهارماه نخست سال جاری در اکثر سگمنتها با کاهش همراه بوده و در این میان تنها تولید کمباین و تراکتور شاهد افزایش بوده است. تولیدکنندگان اتوبوس، مینیبوس و میدلباس در کشور با مشکلات بیشتری در مقایسه با سایر بخشها همراه بوده و روند نزولی تولید را در این چهارماه به ثبت رساندهاند. آمارها نشان از آن دارند که طی این مدت و نسبتبه مدت مشابه سال گذشته به ترتیب تولید کمباین (ماشینهای برداشت محصولات دانهدار کشاورزی) ۳۰.۹درصد و تراکتور ۲.۴درصد افزایش یافته است اما در مقابل تولید وانت ۱۱.۳درصد، اتوبوس، مینیبوس و میدلباس ۱.۱درصد افت کرده است.
ثبت بیشترین کاهش تولید برای وانتها
براساس آمارهایی که ازسوی وزارت صمت منتشر شده، بیشترین میزان کاهش تولید در میان تجاریسازان مربوط به تولید وانتها دیده بوده است. تولید این خودروها در چهار ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۳کاهش را ثبت کرده، این در حالی است که وانتها برخلاف سایر سگمنتهای داخلی و برخی وانتهای داخلی به واسطه نوع کاربری، اختلاف قیمت با دیگر مدلهای باری و میزان داخلیسازی، تاثیر چندانی از تحریمها نگرفته بودند و روند تولید آنها در بسیاری از ماهها افزایشی گزارش شده بود، حالا اما در چهار ماهه سال جاری گزارش شده است که روند تولید این خودروها نیز کاهشی بوده است. بر این اساس تولید وانتها در مدت مشابه سال گذشته ۲۵هزار و ۲۸۳ دستگاه بود که این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۲۲ هزار و ۴۱۵ دستگاه رسیده است.
کاهش 1.1درصدی تولید مسافریسازان
به رغم آن که نیاز داخل به خودروهای مسافری روز به روز افزایش مییابد اما خودروسازان داخلی موفق نمیشوند خود را از رکود چندساله تولید نجات دهند. در این مسیر عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی و نبود سفارش از سوی شهرداریها در کنار تمام مسائل مربوط به تحریمها و روابط ایران با کشورهای خارجی، باعث شده تا حجم تولید خودروهای مسافری طی سالهای اخیر به شدت کاهش یافته و ناوگان داخلی کشور هر روز فرسودهتر از گذشته شود. براساس این آمارها تولید انواع اتوبوس، مینیبوس و میدلباس ۱.۱درصد در چهار ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. بر این اساس تولید این خودروها از ۵۴۴ دستگاه از مدت مشابه سال گذشته به ۵۳۸ دستگاه رسیده است.
بیشترین افزایش تولید در اختیار خودروهای زراعی
در مقابل سایر سگمنتهای تجاری اما به نظر میرسد که تولید خودروهای زراعی با اقبال مواجه شده است. تولید این خودروها چه در بخش تراکتور و چه در بخش کمباینها با افزایش همراه بوده است و میتوان گفت تولید این خودروها در نقطه مقابل تولید وانتها ایستاده است. طی چهار ماه نخست سال ۱۴۰۰ بیشترین میزان افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته مختص کمباینهاست که از ۱۶۵ دستگاه با افزایش قریب به ۳۱درصدی به ۲۱۶ دستگاه رسیده است. پس از آن نیز تراکتور با ۴.۱درصد افزایش تولید، تنها آمار افزایشی تولید خودروها هستند. در مجموع در چهار ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹، حدود ۵۷۹۸ دستگاه تراکتور تولید شده است که این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۵۹۳۸۹ دستگاه رسیده است.
رشد تولید خودروهای سنگین
گرچه در این گزارش اشارهای به عملکرد تولیدکنندگان خودروهای سنگین و نیمهسنگین باری نشده است اما پیش از این در گزارشی که به نقل از وزارت صنعت منتشر شده بود، آمار تولید کامیونت، کامیون و کشنده همراه با رشد اعلام شد. براساس این گزارش تولیدکنندگان خودروهای تجاری موفق شدند تا پایان تیرماه سال جاری ۲ هزار و ۵۹۰ دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در کشور تولید کنند که گفته میشود این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۰.۳درصدی نشان میدهد.
سوتیتر: تولید انواع اتوبوس، مینیبوس و میدلباس ۱.۱درصد در چهار ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. بر این اساس تولید این خودروها از ۵۴۴ دستگاه از مدت مشابه سال گذشته به ۵۳۸ دستگاه رسیده است