به گزارش «یدکی مارکتز»،CVT یا Continuously Variable Transmission به معنی سیستم انتقال قدرت متغیر است. اولین CVT در سال 1986 به ثبت رسید. تکنولوژی این گیربکس در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است تا آنجا که امروزه چندکارخانه خودروسازی ازجمله جنرالموتورز، آئودی، هوندا و نیسان از این تکنولوژی در خودروهای جدید خود استفاده میکنند و تحقیقات گستردهای را هم برای بهبود بازده این نوع گیربکس در دستور کار دارند.
هنگامی که راننده در شرایط عادی اقدام به تعویض دنده میکند، در گیربکس موجب درگیر شدن دو چرخدنده با اندازهها و تعداد دندانههای متفاوت میشود.
درگیر شدن چرخدندههای متفاوت ضریبدندههای گوناگون (متناسب با تعداد دندانهها و قطر چرخ دنده) ایجاد میکند و گشتاور و دور بر اساس این ضریبدنده از موتور به چرخها منتقل میشود.
درگیری چرخدندهها در جعبهدندههای دستی کاربرد دارد البته در نمونههای اتوماتیک این نسبت دندهها بهوسیله درگیر شدن چرخدندههای خورشیدی، سیارهای و قفسه نگهدارنده و چرخ دنده رینگی ایجاد میشود اما در جعبهدندههای CVT خبری از چرخدندههای خورشیدی، سیارهای و… نیست بلکه تکنولوژی و فرآیند نوینی در زیر پوسته این سیستمهای انتقال قدرت قرار دارد.