
به گزارش «یدکی مارکتز»،کراساوورهای کامپکت از پرطرفدارترین سگمنتهای بازار هستند؛ اما میتوان گفت اغلب آنها توان حرکتی پایینی دارند و همین امر سبب میشود برخی از خریدارانی که چالاکی و قدرت موتور را مهم میدانند، بهسراغ این خودروها نروند. با این وجود، در سالهای اخیر چند خودرو جدید در این سگمنت بهبازار معرفی شده که نهتنها تا حدودی میتوانند انتظارات شاسیبلندسواران را برآورده کنند، بلکه از نظر تواناییهای حرکتی و مشخصاتفنی نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارند.
دو خودرویی که قصد داریم آنها را در این شماره از روزنامه «دنیایخودرو» با یکدیگر مقایسه کنیم، لکسوس NX200t از سرزمین آفتاب تابان و دیگری فولکسواگن تیگوان از سرزمین ژرمنهاست. این خودروها ابعاد و مشخصات نزدیک بههمی دارند و از نظر قیمتی نیز در محدوده نسبتا یکسانی قرار میگیرند.
معرفی لکسوس NX200t و فولکسواگن تیگوان لکسوس NX200t از سال ۲۰۱۵ بهبازار عرضه میشود و شرکت ایرتویا که عرضهکننده این خودرو در بازار ایران است، نسخه هیبریدی با نام NX300h را نیز وارد کرد؛ اما در اینجا، بهنسخه قویتر یعنی کد 200t خواهیم پرداخت. لکسوس NX تا سال ۲۰۱۸ بهبازار عرضه میشد و احتمالا هنوز هم بتوان نسخههای صفرکیلومتر آن را یافت. فولکسواگن تیگوان بههیچوجه بهاندازه لکسوس شناختهشده نیست و حجم واردات آن توسط ماموتخودرو نیز بسیار کمتر از لکسوس بود. با این وجود، بهدلیل علاقه مصرفکنندگان بهبرند آلمانی VW، تیگوان در آغاز عرضه با استقبال خوبی مواجه شد. تیگوان، خودرو بدشانسی بود؛ چراکه مدت اندکی پس از عرضه نسخه ۲۰۱۸ آن در بازار کشور، واردات خودرو بهکل ممنوع شد و ماموتخودرو نتوانست فولکسواگن را در جایگاهی که شایسته آن است، بهبازار معرفی کند.
مقایسه طراحی لکسوس NX200t و فولکسواگن تیگوان لکسوس NX200 و فولکسواگن تیگوان، از طراحیهایی کاملا متفاوت با هم بهره میبرند و در فولکسواگن شاهد یک طرح جعبهایشکل متداول هستیم که در عین حال، جذاب و مدرن است. چراغها، جلوپنجره و تقریبا تمام بخشهای تیگوان از خطوط صاف تشکیل شدهاند که در کمال زیبایی در کنار هم قرار گرفتهاند. البته انتقادی که میتوان بهتیگوان وارد کرد، سادگی بیش از حد نمای جلو این خودرو است. در نمای عقبی، اوضاع بهتر است و بهخصوص چراغها، جلوه جالبی دارند. در سمت مقابل، لکسوس NX طرحی بسیار فضایی، مدرن و رادیکال دارد و لکسوس با جلوپنجره بزرگ، چراغهای خشن و حجمهای پفکرده در جایجای بدنه، کاملا در بخش طراحی، برتری خود را بهرخ تیگوان میکشد. البته در بخش عقب خودرو، لزوما نمیتوان لکسوس را برتر از فولکسواگن دانست و طراحی لکسوس در این بخش میتوانست بهتر باشد. لکسوس طرحی اسپرتتری در قیاس با فولکسواگن دارد و همین میتواند خریداران جوان را بیشتر بهسمت این خودرو جذب کند. با بازکردن درِ خودرو نیز بهتفاوت سبک طراحی دو کراساوور پی خواهید برد. تیگوان در این بخش، بسیار بهدیگرساختههای فولکسواگن (بهخصوص گلف) شبیه است و یک داشبورد ساده و درعین حال زیبا و مدرن را بهنمایش میگذارد. طراحی غربیلکفرمان، کنسول میانی و پشتآمپرهای دیجیتالی بسیار خوب است و نمره بالایی را دریافت میکند. از نظر فضای داخلی نیز میتوان بهتیگوان نمره خوبی داد و تقریبا با تویوتا راو ۴ برابری میکند. شکل جعبهای فضای کابین تیگوان سبب شده است این خودرو کابین کاربردیتری در مقایسه با لکسوس داشته باشد. لکسوس NX200 در کابین نیز سبک متفاوتی را در پیش گرفته است. گرچه وجود نمایشگر در بالای داشبورد در لکسوس ظاهری مدرنتر را ایجاد کرده است، اما پشتآمپرهای آنالوگ این خودرو با طراحی بسیار ساده خود، یک نمره منفی بزرگ برای لکسوس هستند. داشبورد نیز لزوما زیباتر از فولکسواگن تیگوان نیست و حتی در زمینه ارگونومی نیز نمیتوان آن را از فولکسواگن و دیگر رقبای آلمانی بهتر دانست. اما در زمینه کیفیت ساخت، با اینکه تیگوان خود اتومبیلی باکیفیت و مرغوب است، ولی در مقابل لکسوس کم میآورد. یک نکته منفی درمورد لکسوس NX200t، ثابت بودن سانروف پانورامای این خودرو است که بهسبک دیگر کراساوور لکسوس یعنی RX350، بهشکل یک شیشه یکتکه بزرگ طراحی شده است.
مقایسه فنی لکسوس NX200t و فولکسواگن تیگوان اینجا بخشی است که دو خودرو مورد نظر بیشترین اختلاف را با هم دارند. با اینکه ژاپنیها سالها علاقه خود بهپیشرانههای پرحجم تنفسطبیعی را نشان داده بودند، اما لکسوس NX200t یکی از نخستینژاپنیهای توربو در بازار است و از موتوری کوچک اما پرقدرت بهره میبرد. موتور دو لیتری لکسوس بهترتیب قدرت و گشتاور ۲۳۵ اسببخار و ۳۵۰ نیوتونمتر دارد که کاملا در حد پیشرانههای ششسیلندر مدلهای قدیمیتر است. این موتور بهیک گیربکس ششدنده خودکار کوپل شده و توانایی این موتور گرچه نسبت بهرقبای آلمانی همچون بامو پایینتر است، اما توان خوبی را در اختیار NX200t میگذارد. فولکسواگن تیگوان نیز از یک موتور دولیتری توربو چهارسیلندر استفاده میکند و با وجود حجم یکسان و بهرهگیری هر دو خودرو از توربوشارژر، تیگوان قدرت و گشتاور بهمراتب پایینتری بهمیزان ۱۸۰ اسببخار و ۳۲۰ نیوتونمتر تولید میکند. فولکسواگن نیروی موتور را با استفاده از گیربکس دوبل کلاچ هفتسرعته موسوم به DSG و سیستم چهارچرخ 4Motion بهدو محور خود انتقال میدهد. در بخش موتور، برتری بیچونوچرا با لکسوس است؛ چراکه نهتنها قدرت و کشش بالاتری دارد، بلکه وجود سیستم سوخترسانی خاص تویوتا یعنی D4-S در این خودرو، سبب میشود استهلاک آن درمقایسه با سایر خودروهای توربو پایینتر باشد. گیربکس معمولی لکسوس نیز گرچه سرعت عمل گیربکسهای دوبل کلاچ را ندارد، اما هم عملکرد آن رضایتبخش است و هم تعمیرات آن نیاز بهتخصص کمتری دارد. بخشی که تیگوان میتواند برتری خود را بهرخ بکشد، سیستم چهارچرخمحرک است که حالتهای رانندگی مختلفی را ارائه میکند و بسته بهنوع مسیر، میتوان عملکرد آن را تغییر داد. بهطور کلی، برتری فنی بین لکسوس NX200t و فولکسواگن تیگوان بهانتظار و نوع استفاده شما از خودرو بستگی دارد؛ چراکه روی جاده، لکسوس خودرو برتر و در خاکی، فولکس عملکرد بهتری دارد.
شرایط بازار در این بخش، فولکسواگن قربانی عرضه ضعیف و کمبود خدمات پسازفروش است. گرچه تیگوان خودرویی بسیار شایسته است و درصورت عرضه گسترده میتواند تهدیدی بزرگ برای کراساوورهای شرقی باشد، اما کم بودن تعداد این خودرو، محدود بودن بازار مدلهای دستدوم و مشکلات مربوط بهخدماترسانی آن در کنار گرانی قطعات، سبب شده است بسیاری از خریداران گزینهای کمدردسرتر مانند سورنتو یا سانتافه را با وجود توانایی حرکتی ضعیفتر بهآن ترجیح دهند. در سمت مقابل، لکسوس نهتنها عرضه طولانیتر و بیشتری را تجربه کرده و بازار دستدوم پررونقی نیز دارد، بلکه از پشتیبانی سراسری شبکه خدمات پسازفروش ایرتویا نیز بهرهمند است که خود تاثیر زیادی روی انتخاب نهایی مشتریان دارد.
جمعبندی انتخاب بین لکسوس NX200t و فولکسواگن تیگوان اگر شرایط بازار و خدمات دو خودرو را در نظر نگیریم، کار سختی است. در یک سمت، خودرویی زیبا، لوکس و بسیار باکیفیت از یک کمپانی خوشنام ژاپنی داریم و در سمت دیگر، مهندسی آلمانی در قالب طرحی باصلابت و امکانات مدرن قرار دارد. با درنظرگرفتن همه شرایط، میتوان گفت فولکسواگن تیگوان میتواند انتخابی عالی برای آن دسته از علاقهمندان بهخودروهای آلمانی باشد که بهدنبال خودرویی کمیاب و خاص هستند. با این وجود، باید کمبود قطعات و خدمات و خوشفروشنبودن خودرو را نیز در نظر گرفت. لکسوس NX200t نیز یک کراساوور لوکس تمامعیار با طراحی اغواکننده است که موفقیت آن در بازار بهاثبات رسیده است. لکسوس همچنین برای استفاده روزمره گزینه بهتری است؛ چراکه هم استهلاک کمتری دارد و هم گیربکس اتومات آن، سواری کمتنشتر و آرامتری را درمقایسه با گیربکس دوبل کلاچ تیگوان ارائه میدهد.