
به گزارش «یدکی مارکتز»، یک ماه پیش با کنترل موثر همهگیری ویروس کرونا و تصور بهبود تدریجی کمبود میکروچیپها از میانه سال جاری، آینده بازار خودروهای جدید در چین همچنان امیدوارکننده به نظر میرسید و این امید وجود داشت که باری دیگر بازار این کشور داغ شود. اما حالا چشمانداز پیش روی این بازار به خاطر شیوع دوباره واریانت دیگری از این ویروس و همچنین نبود نشانهای دال بر بهبود قریبالوقوع در زنجیره تامین میکروچیپها باری دیگر تیره و تار شده است.
شیوع واریانت دلتا
تا همین اواخر چین موفق شده بود شیوع ویروس کرونا را که از اوایل سال ۲۰۲۰ این کشور را فلج کرده بود، مهار کند. اما گونه دلتای این ویروس توانسته خود را وارد این کشور کند و باری دیگر این کشور را با خطر تعطیلی گسترده روبهرو کند.
از اواخر ژوئیه این گونه جدیدی از ویروس که تصور میشود توسط مسافرانی از خارج وارد چین شده باشد در بیش از ۳۰ شهر چین سرایت پیدا کرده است. با اینکه این نوع از ویروس در چین تاکنون تنها هزار نفر را منبتلا کرده و تاکنون تلفاتی نداشته اما ترس و وحشت ناشی از آن در میان مردم این کشور کاملا محسوس و ملموس است.
قرنطینه شهرهای بزرگ
تا اینجای کار برخی از مراکز استانها که هر کدام بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارند –نانجینگ در استان جیانگسو و ژنگژو در استان هنان- و بسیاری دیگر از شهرهای کوچک دوباره به ممنوعیتهای رفت و آمد و تعطیلی کسب و کارها روی آوردهاند.
شیوع جدید این واریانت از ویروس کرونا رشد اقتصادی چین را با تهدیدی جدی روبهرو کرده است. در همین راستا در نتیجه شیوع واریانت دلتا در چین بانک سرمایهگذاری آمریکایی گلدمن ساکس پیشبینیهای خود را در مورد رشد اقتصاد چین در سه ماهه سوم سال میلادی جاری از ۵.۸ به ۲و۳ درصد کاهش داده است.
در همین اوضاع فروش و بازاریابی خودرو نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. دو شهر بزرگ چینی هاربین و شنگدو به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، نمایشگاههای خودرویی را که به درخواست دولتهای محلی قرار بود در این ماه برگزار شود را لغو کردهاند.
ادامه کمبود میکروچیپ
در عین حال که شیوع دوباره ویروس کرونا اقتصاد چین و از جمله بازار خودروی این کشور را با مشکلات جدی روبهرو کرده، بحران کمبود میکروچیپهای نیمه رسانا نیز که از مدتها پیش تصور میشد به زودی برطرف خواهد شد همچنان به قوت خود باقی مانده است.
در ماه ژوئیه تامین میکروچیپها درست به اندازه ماههای قبلی محدود و اندک باقی مانده بود که این مساله را میتوان به خوبی در تدوام روند نزولی تولید خودرو مشاهده کرد.
در طول ماه گذشته میلادی مجموع تولید خودرو برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز با ۱۶ درصد کاهش به ۱.۸۶ میلیون دستگاه رسید.
کاهش تولید خودروسازان بزرگ
براساس دادههای منتشر شده توسط کمپانی سایک میزان تولید دو شرکت بزرگ فعال در صنعت خودروی چین یعنی گروه فولکسواگن و جنرال موتورز نیز دقیقا به خاطر کمبود میکروچیپهای مورد نیاز با کاهش روبهرو شده است.
ماه گذشته بازده جوینت ونچر سایک-فولکسواگن که خودروهایی را برای این دو کمپانی آلمانی و چینی تولید میکند به رقم ۷۲ هزار و ۱۴۵ دستگاه کاهش پیدا کرد که این میزان نصف تولید این جوینت ونچر در دوره مشابه سال قبل است. از سوی دیگر جوینت ونچر سایک-جنرال موتورز نیز که به مونتاژ خودروهای کادیلاک، بیوک و شورلت مشغول است با کاهش ۲۶ درصد در تولید خود نسبت به ژوئیه سال ۲۰۲۰ توانست ۸۵ هزار و ۳۳۵ دستگاه خودرو را راهی بازار کند.
در ماه ژوئن انجمن سازندگان خودرو در چین اعلام کرد که انتظار دارد مشکل کمبود میکرو چیپهای نیمه رسانا در صنعت خودروسازی چین تا مکاه ژوئیه برطرف شود. اما حقیقت تلخ و وحشتناک صنعت خودروسازی این کشور را وادار کرد تا پیشبینیهایش را برای تولید و فروش خود در ادامه سال جاری کاهش دهد.
در هفته گذشته پیشبینی شد که کمبود میکروچیپها همچنان در ماههای آینده نیز به قوت خود باقی بماند. با کاهش تولید خودروسازان در نتیجه محدودیتهای زنجیره تامین، بازار خودروهای جدید چین نیز برای سومین ماه متوالی با کاهش روبهرو شد و ماه گذشته کاهش ۱۲ درصدی فروش خودرو، میزان فروش را به ۱.۸۶ میلیون دستگاه رساند.
باید منتظر ماند و دید که شیوع واریانت جدید ویروس کرونا و کمبود قطعات نیمه رسانای مورد نیاز خودروسازان تا چه زمانی چشمانداز پیشروی صنعت خودروسازی چین را تیره و تار نگه میدارد.