
به گزارش یدکی مارکتز، بیش از یک سال پیش WHO کویید 19 را یک بیماری همهگیر جهانی اعلام کرد. دولتها در اکثر کشورها به جامعه دستور میدادند که در خانه خود بمانند تا فعالیت خود را متوقف کنند.
این بحران نحوه تعامل، نحوه کار، دسترسی به غذا و کالا، آموزش، نحوه حرکت و سفر و بسیاری از جنبههای اساسی زندگی ما را تحت تأثیر قرار داد.
این همهگیری تأثیر بهسزایی در بخش حملونقل و تحرک دارد که بهطور قابل توجهی حرکت مردم و کالاها را محدود و محدودتر میکند و الگوی تحرک را تغییر میدهد.
آقای راکش شارما، رییس انجمن بینالمللی تولیدکنندگان موتورسیکلت، در مورد شیوع بیماری و عواقب آن، در جریان مجمع عمومی IMMA در 21 آوریل 2021 گفت:
موتورسیکلتها و اسکوترها انعطافپذیری خود را بهعنوان ابزاری حرکتی و تحویل ایمن، راحت و مقرونبهصرفه در طی این بیماری همهگیر نشان دادهاند. اعضای انجمن بینالمللی تولیدکنندگان موتورسیکلت، انجمنهای ملی و منطقهای همچنان درگیر گفتگوی سازنده با مقامات مربوطه و شرکای خود در مناطق هستند تا از مشاغل و خدمترسانان برای حرکت و کمک به بهبود سریع اقتصاد پشتیبانی کنند.
بیش از یک سال، همهگیری در همه مناطق جهان ادامه دارد و جهشهای ویروس باعث توجه و نگرانی میشود. جوامع همچنان با امواج متنوعی روبرو هستند، در حالی که اقدامات واکسیناسیون از قبل آغاز شده است.
همانطور که ویروس کویید 19 در اوایل سال 2020 بهتدریج در سراسر جهان گسترش یافت، بهدلیل تعطیلیها کاهش چشمگیری در تولید و تحویل موتورسیکلت جهان مشاهده شد. اختلالات توزیع تقریباً در همه کشورها در نیمه دوم سال نیز ادامه داشت. از آنجا که صنعت موتورسیکلت شامل شرکتهای کوچک و متوسط متعددی است که قطعات تولید میکنند، در نتیجه پس از اوج (مارس-آوریل 2020) دوره تعطیل شدنها، تولید تحت تأثیر قابل توجهی قرار گرفت.
تولیدکنندگان برای فعالسازی مجدد و پشتیبانی تقاضا، به سرعت پروتکلهای بهداشتی را در شرکت نصب کردند. عملکرد این پروتکلها در اکثر تأسیسات تولید و توزیع همچنان ادامه دارد و در سال 2021 ادامه مییابد. در دورههای تعطیلی، در برخی مناطق، کارمندان مجبور به مرخصی با حقوق جزئی شدند و در برخی موارد کارگران پیمانی اخراج شدند. اختلال در توزیع موتورسیکلت در نیمه دوم سال 2020 ادامه داشت، در حالی که در برخی از کشورها میتوان بهبودی را مشاهده کرد.
در کشورهایی که ویروس کرونا در آن بهتر مهار شده است، مانند جمهوری چین (تایوان)، بازیابی بازار میتواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.
با در نظر گرفتن روند جهانی تولید و توزیع در سال 2020، بازارها به آرامی بهبود مییابند. در حالی که در اکثر موارد تقاضا برای دو چرخ به زیر سطح قبل از کویید باقی میماند.
در همه مناطق، تولیدکنندگان موتورسیکلت در همکاری یا انجام اقدامات پشتیبانی داوطلبانه محلی با دولت محلی، سازمانهای بشردوستانه و جامعه مشارکت داشتهاند. نمونههایی از این ابتکارات اهدای تجهیزات حفاظت شخصی، اجزای دستگاه تهویه و سایر تجهیزات بهداشتی، توزیع آب و غذا در آشپزخانههای جامعه و سایر اقدامات حمایتی است.
در حالی که کشورها به نبرد با کویید 19 ادامه میدهند، پرستاران و سایر پرسنل ضروری اغلب برای رفت و آمد به محل کار خود به موتورسیکلتها اعتماد میکنند.
برای ادامه کار، در همه مناطق خدمات تحویل بهویژه مواد غذایی افزایش چشمگیری داشته است. ما میتوانیم با استفاده حرفهای از موتورسیکلت برای این خدمات استفاده کنیم و مزایای ذاتی موتورهای دوچرخ را تشخیص دهیم: انعطافپذیر، مقرونبهصرفه و نیاز به فضای پارک کم دارد.
برخی از دولتها (بهعنوان مثال، فیلیپین) این مزایای ذاتی موتورسیکلت را تشخیص دادند و از عملیات تاکسی موتورسیکلت بهعنوان روش ایمنتر حملونقل نام بردند.
سرانجام، برخی از دولتهای منطقهای و ملی به صنعت موتورسیکلت برای فروش سهم وسایلنقلیه فروخته نشده که بهدلیل توقف موقت در بازارها (اتحادیه اروپا) کمک کردهاند.
چشمانداز
اقدامات حمایتی دولتها در بهبود صنعت طی اولین موجهای همهگیری حیاتی بود. مداخله به موقع و اقدامات متمرکز با هدف کاهش فشار میتواند به مقاومت صنایع کمک کند. در ادامه نمونههایی از اقدامات خوب از این مناطق نام برده شده است:
– اقدامات پشتیبانی برای فروش وسایلنقلیه
– آموزش موتورسواری در دسترس، مقرونبهصرفه و کارآمد را ارتقا دهید
انتظار میرود که این همهگیر تأثیر گسترده و مستمری در بخش حملونقل در دهه 2021-2030 داشته باشد.
جامعه و به همراه آن بخش حملونقل و تحرک در حال انطباق با تحولات است و همزمان سیاستها را با دستور کار جهانی اهداف توسعه پایدار (SDG) هماهنگ میکند. این شامل انتقال تحرک به حالتهای فعال حملونقل مانند پیادهروی و دوچرخهسواری همراه با تغییر جهت حملونقل عمومی است.
همهگیری نشان داد که بسیاری از مسافران و صاحبان مشاغل برای ارائه خدمات استفاده از دوچرخ مجهز به موتور را ترجیح میدهند. با این حال، مزایا و نقش پایدار دو چرخ مجهز به موتور هنوز توسط سیاستگذاران شهری شناخته نشدهاند. تحرک موتورسیکلت سزاوار توجه مثبت، پشتیبانی و تحقیق است. مفیدترین راهحلها نیاز به بررسی دقیق موقعیت و زمینه محلی دارند.
پایان پیام/
زودتر از دیگران از اخبار کارآفرینی باخبر شوید
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
IMMA
برچسب هاCorona COVID-19 IMMA انجمن بین المللی تولیدکنندگان موتورسیکلت صنعت موتورسیکلت جهان کرونا کویید 19