
به گزارش «یدکی مارکتز»، محدودیتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و همچنین پیامدهایی همچون کمبود میکروچیپها سبب شده است بسیاری از کمپانیهای خودروسازی بزرگ مجبور بهبازنگری درخصوص پیشبینی فروش خود برای سال جاری شوند. این درحالی است که تویوتا در همین زمان برای بازار اروپا رقم پیشبینی خود را بالاتر نیز برده است. متیو هریسون، مدیرعامل 53 ساله تویوتا در این ناحیه معتقد است که این دوران حتی میتواند شکوفایی را برای شرکتهایی همچون تویوتا بههمراه داشته باشد. تویوتا با تکیه بر محصولات هیبریدی هم توانسته مجموع میزان دیاکسیدکربن خود را کاهش دهد و هم اعتماد مشتریانی را جلب کند که هنوز بهلحاظ ذهنی آمادگی خرید خودروهای تمامالکتریکی را ندارند. روز گذشته بخش اول گفتوگوی نشریه «اتوموتیو نیوز» را با مدیرعامل تویوتا در اروپا منتشر کردیم و دراینجا بخش پایانی این مصاحبه را مطالعه میکنید.
امسال اتحادیه اروپا از فرمولهای پیچیدهتری برای محاسبه اهداف خود درمورد کاهش دیاکسیدکربن استفاده میکند. با توجه بهاین موضوع شما تا چهمیزان باید برای کاهش آلایندگی محصولات خود تلاش کنید؟ طبق تخمینهای ما نسبت بهسال 2019 باید میزان آلایندگی محصولاتمان تا 10 درصد کاهش یابد. ما یک ابزار شبیهسازی داریم که فکر میکنم هرخودروساز دیگری نیز از چنین ابزاری استفاده میکند و درنتیجه هر زمان که برنامه فروشمان را تغییر میدهیم یا بهبازنگری آمیخته محصولات، پیشرانهها یا بازارهایمان میپردازیم، میتوانیم میزان آلایندگی نهاییمان را مورد ارزیابی و ستجش قرار دهیم. درواقع در سال 2020 بهشکل مناسبی توانستیم خود را با قوانین و محدودیتها مطابقت دهیم. فکر میکنم مطابقتپذیری با محدودیتهای سال 2021 حتی از قبل هم برای ما سادهتر باشد و بتوانیم فرصتهای بسیار زیادی را برای خود تدارک ببینیم.
آمیختهفروش مدل هیبریدی یاریس جدید درمقایسه با نسل قدیم آن چیست؟ ما انتظار داریم بهرقمی بالاتر از 80 درصد برسیم.
انتظارتان درباره آمیختهفروش مدل هیبرید یاریس کراس چیست و چهزمانی قرار است این مدل بهبازار بیاید؟ در بسیاری از بازارهای اروپایی مدل هیبریدی 100 درصد فروش را تشکیل خواهد داد و برهمین اساس تولید آن آغاز شده و درنتیجه فروش این مدل در ماه سپتامبر آغاز میشود.
پیشبینیتان درمورد حجم فروش این دو مدل در سال 2022 (یعنی زمانی که یک سال کامل را میتوانید صرف فروش یاریس کراس کنید) چیست؟ برای یاریس کراس انتظار فروشی نزدیک به 150 هزار دستگاه و برای یاریس حدود 200 هزار دستگاه را داریم و درنتیجه مجموع فروش این خودرو به 350 هزار دستگاه میرسد. بخش عمدهای از رشد فروش ما بهمعرفی یاریس کراس مربوط میشود.
در ماه ژانویه یاریس پرفروشترین خودرو در اروپا بود و در نیمه اول سال هم بعد از فولکسواگن گلف و پژو 208 توانست بهجایگاه سوم دست پیدا کند. آیا انتظار این را داشتید؟ فکرش را نمیکردیم که بهاین زودی بتوانیم بهنتیجه برسیم. بهلحاظ پیشرانهای زمانبندی ما بسیار درست بود. زیرا مشتریانمان خودروهای هیبریدی را بهعنوان جایگزینی قابل اطمینان و اثباتشده پذیرفتهاند. این را نیز باید در نظر داشته باشیم که شاید یکی دو تا از رقبای ما در نیمه اول سال با مشکل دسترسپذیری محصولاتشان روبهرو بودند و ما همواره با برند تویوتا در بازار خودروهای سواری اروپا در ردههای پنجم و ششم قرار داشتیم و در نتیجه اینکه خود را در جایگاه سوم ببینیم و بعد با پشت سر گذاشتن رنو بهجایگاه دوم برسیم، سبب شگفتیمان بود.
در سهماهه چهارم سال مالی منتهی بهمارس 2021، تویوتا در اروپا با حاشیه سود 4.9 درصدی، درمقایسه با حاشیه 3.7 درصدی در کل سال و نسبت بهحاشیه چهاردرصدی سال قبل از آن نتیجه بسیار شگفتانگیزی را بهدست آورد. آیا فکر میکنید در سال مالی جاری بهحاشیه سودی بالاتر از چهار درصد دست پیدا کنید؟ هدف ما این است که این سطح از عملکرد را حفظ کنیم یا ارتقا دهیم. فکر میکنم یک حاشیهسود عملیاتی پنجدرصدی میتواند برای ما واقعگرایانه باشد. سهماهه چهارم سال مالی قبل بالاتر از کل سال قبل بود و این بهمحدودیتهای کووید-19 برمیگشت که در ابتدای سال مالی تجربه کرده بودیم. در سال مالی گذشته ما آغاز بسیار کندی داشتیم و هر سهماه پیشرفت قابل ملاحظهای نسبت بهسهماهه قبلی پیدا میکردیم؛ زیرا بهمرور بهدرک بهتری از این میرسیدیم که چگونه کسب و کارمان را درشرایط موجود بهینه کنیم و چگونه با مشتریانمان با شیوهای کارآمدتر ارتباط برقرار کنیم.