
به گزارش «یدکی مارکتز»،روغن پایه SN500بهعنوان مهمترین ماده تشکیلدهنده روغنهای موتوری یک ماه است که توسط بزرگترین تولیدکننده این محصول، در بورس کالا عرضه نمیشود. شرکت نفت سپاهان درحالی از یک ماه قبل تاکنون عرضه این محصول حیاتی برای تولیدکنندگان بخش خصوصی را متوقف کرده است که دیگر محصول روغن پایه خود یعنی روغن سبک SN150 را به میزان کافی عرضه میکند؛ این بدان معناست که مشکلی از بابت تهیه لوبکات موردنیاز برای پالایش روغنپایه ندارد. اگرچه بازیگر اصلی بازار روغن پایه SN500در ایران شرکت نفت سپاهان است و پس ازگذشت تعطیلات نیز اقدام به عرضه نکرد اما دو شرکت نفت پارس و نفت بهران با وجود ظرفیت پایین تولید خود اقدام به عرضه کردند. دیروز نفت پارس 200تن و نفت بهران 115تن روغن پایه عرضه کردند تا بلکه بتوانند اندکی خلأ عدم حضور بزرگترین پالایشگاه روغنسازی کشور در بورس را جبران کنند. همین موضوع باعث شد روز گذشته قیمت روغن پایه به ازای هر کیلوگرم محصول نفت بهران به بیش از 25هزار و 500تومان و برای نفت پارس به بیش از 24هزارتومان برسد. رقمهایی که تنها به واسطه عدم حضور لیدر تولیدکنندگان روغن پایه در بازار دیده میشوند. به گزارش روزنامه «دنیایخودرو» کمبود شدید روغن پایه SN500 که در ترکیب روغنهای موتوری مورداستفاده در خودروهای تولید داخل باید به نسبت 80به 20نسبت به SN150 ترکیب شود، سبب شده است بازار روغنهای تصفیهدوم بیش از پیش داغ باشد. به شکلی که برخی تولیدکنندگان بخشخصوصی روغنهای موتوری از سر اجبار به استفاده از روغن های تصفیهدوم روی آوردهاند و آنرا با قیمتی به مراتب بالاتر از گذشته خریداری میکنند. با کمی بررسی در بازار روغنهای تصفیه میتوان به این مهم پی برد که SN500 تصفیه دوم قیمت 20هزارتومانی به ازای هرکیلوگرم پیدا کرده و به رقیبی جدی برای روغن پایه های پالایشگاهی تبدیل شده است؛ آنهم برای فلش 200که بیشک قیمت فلشپوینتهای بالاتر از کیلویی 20هزار تومان بیشتر است. سیاست برخی پالایشگاهداران در عرضه قطرهچکانی یا توقف یکماهه عرضه یک محصول نه تنها ضربه سنگینی به اقتصاد بخشخصوصی تولیدکننده روانکارها میزند بلکه میتواند پای روغنهای تصفیهدوم را نیز به این صنعت باز کند که درنهایت ثمره مناسبی برای خودروهای درحال تردد در خیابانهای کشور ندارد و حتی در درازمدت میتواند هزینههای سنگین تعمیراتی را به مالکان خودروها بهویژه خودروهای تولید داخل تحمیل کند.