
به گزارش «یدکی مارکتز»،افزایش قیمت در بسیاری از کالاها و خدمات دیده میشود و وضعیت تورمی در اقتصاد همچنان میتازد و درصورتی که سیاست حمایتی صحیحی از صنایع مختلف وجود نداشته باشد، با توجه بهافزایش قیمت مواد اولیه، شاهد کاهش تولید در صنایع مختلف طی ماههای آینده خواهیم بود. درحال حاضر تولید قطعهای مانند لنتترمز نیز با چالشهایی همراه شده است. قیمت آهن افزایش پیدا کرده و روند صعودی آن همچنان ادامه دارد. این روند بر قیمت تمامشده محصولات تاثیر سوء خواهد داشت. شاهین خطامی، کارشناس ارشد مهندسی پلیمر، محقق و کارشناس در حوزه تولید لنتترمز با بیان اینکه قیمت آهن تاثیر مستقیم روی قیمت تمامشده لنتترمزهای دیسکی و کفشکی سبک دارد، اظهار میکند: «در لنتهای دیسکی خودروهای پرتیراژ اثر مستقیم قیمت آهن در حدود ۳۵ الی 60 درصد است.» وی میافزاید: «این تفاوت بسته بهابعاد کفشک و میزان آهن بهکاررفته در مواد لنتترمز متفاوت خواهد بود. در لنتهای کفشکی خودروها اثر قیمت آهن حدود ۴۵ الی ۶۰ درصد از کل قیمت برآورد میشود.» این محقق و کارشناس درحوزه تولید لنتترمز تصریح میکند: «با توجه بهسهم عمده قیمت آهن در قیمت تمامشده لنتترمز و همچنین افزایش حدود ۲۰۰ درصدی میانگین قیمت ورق آهن در مردادماه ۱۴۰۰ نسبت بهفروردین سال ۱۳۹۹ و از سوی دیگر عدمکشش قیمت در عرضه و تقاضای محصول بهدلایل متعدد حاشیه سود تولید لنتترمز کاهش یافته؛ تا حدی که تولید برخی محصولات زیانده شده است.» شاهین خطامی درخصوص قیمت انواع ورق آهن میگوید: «میانگین قیمت انواع ورق آهن مورد نیاز لنتسازی در فروردین سال ۱۳۹۹ از حدود ۱۰هزار تومان بهنزدیکی ۲۹ هزار تومان در اواسط مردادماه سال جاری رسید که نشاندهنده حدود ۲۰۰ درصد افزایش است.» وی میافزاید: «این درحالی است که افزایش تعداد تولیدکنندگان لنتترمز منجر به رقابت قیمتی شدید بین تولید کنندگان شده و وجود تولیدکنندگان زیر پله ای نیز مزید بر علت شده است تا آنجاییکه امکان سنجی های صورت گرفته در سالهای گذشته برای تولید لنتترمز درست از آب در نیاید و شرکتها با چالشهای جدی مواجه شوند.» این فعال حوزه لنت درادامه با بیان اینکه با بررسی پارامترهای موثر بر قیمت تمامشده لنتترمز هیچیک بهانداره قیمت ورق آهن سنگینی و اثرگذاری ندارد، تصریح میکند: «درصورت عدم تعدیل قیمت ورق یا عدم افزایش قیمت فروش محصول متناسب با آن، البته با درنظر داشتن قدرت خرید مشتری، امکان تعطیلی گسترده شرکتهای تولیدی فعال در این حوزه (خصوصا کوچک و متوسط) دور از ذهن نیست..» خطامی درپایان تاکید میکند: « انتظار فعالان این حوزه از دولت سیزدهم علاوهبر ادامه تاکید بر ممنوعیت واردات، اختصاص سهمیه عادلانه خرید دست اول ورق مصرفی در بورس کالا به شرکتهای فعال تولید کننده انواع لنت ترمز بهعنوان یکی از قطعات مصرفی مهم خودرو است. مضاف بر اینکه تعداد زیادی نیروی کار در بیش از 100 شرکت تولیدی این بخش از صنعت کشور شاغل هستند.»