
به گزارش «یدکی مارکتز»،تیپترونیک و شیفتترونیک نوع خاصی از جعبهدندهها نیستند، بلکه بهعنوان یک تکنولوژی و امکان ویژه برای تعویض دنده شناخته میشوند. در گیربکسهای اتوماتیک تیپترونیک و شیفتترونیک برخلاف گیربکسهای اتوماتیک معمولی، این اختیار به راننده داده میشود که بهصورت دستی و از طریق اهرم تعویض دنده یا از طریق شیفترهای تعبیهشده در پشت فرمان خودرو دستور سبک یا سنگین کردن دندهها را بدهد. در این سیستم اگر راننده اهرم تعویض را در حالت اتوماتیک قرار دهد، تعویضدندهها بهصورت اتوماتیک انجام میشود اما اگر اهرم در وضعیت دستی قرار بگیرد، میتوان با استفاده از یک حرکت خاص تعریفشده برای اهرم دنده یا با استفاده از شیفترها اقدام به تعویضدندهها کرد. در این حالت اگر تعویضدنده از جانب راننده بهموقع انجام نشود یا از محدوده قرمز تعریفشده برای موتور و گیربکس عبور کند، برای جلوگیری از آسیب به موتور و گیربکس، بهصورت اتوماتیک دنده سبک میشود. البته بسیاری از شرکتهای خودروسازی نامهای انحصاری روی این نوع سیستم تعویضدنده قرار میدهند، اما عملکرد بیشتر آنها شبیه است.